Artículos
- Montecinos, C., Ahumada, L., Galdames, S., Campos, F., & Leiva, V. (aceptado). Targets, Threats and (dis)Trust: The managerial troika for public school principals in Chile. Educational Policy Analysis Archives.
- Montecinos, C., Cortez, M. , & Walker, H. (2015). How do school administrators in Chile understand and manage perceived weaknesses in the school-based component of initial teacher education? International Journal of Educational Development, 43, 100–108.}
- Montecinos, C., Walker H., & Cortez, M. (aceptado). Sugerencias de docentes directivos para mejorar la formación práctica en las carreras de pedagogía: transitando de acciones fragmentadas a una participación legítima en los colegios. Estudios Pedagógicos.
- Montecinos, C., Walker H., & Maldonado, F. (2015). school administrators and university practicum supervisors as boundary brokers for initial teacher education in Chile. Teaching and Teacher Education, 49, 1–10.
- Montecinos, C. (2014). Análisis crítico de las medidas de presión propuestas para mejorar la formación inicial de docentes en chile por el Panel de Expertos para una Educación de Calidad. Estud. pedagóg.,40, no.Especial, 285-301.
- Montecinos, C. (2014). Investigaciones en las aulas escolares en apoyo del fortalecimiento de la enseñanza y el aprendizaje. PSYKHE, 23(2), 1-6.
- Montecinos, C., Madrid, R., Fernández, M. B., & Ahumada, L. (2014). A goal orientation analysis of teachers' motivations to participate in the school self-assessment processes of a quality assurance system in Chile. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 26(3), 241–261.
- Montecinos, C., Pino, M., Campos, J., Domínguez, R., & Carreño, C. (2014). Master teachers as professional developers: Managing conflicting versions of professionalism. Educational Management, Administration & Leadership, 42(2), 275–292.
- Montecinos, C., Walker, H., Cortéz, M., & Maldonado, F. (2013). Beneficios para los centros escolares que colaboran en la formación inicial docente: perspectivas de docentes directivos. Páginas de Educación (Uruguay), 6(1), 31-53.
- Sisto, V., Montecinos. C.. & Ahumada, L. (2013). Disputas de significado e identidad: La construcción local del trabajo docente en el contexto de las Políticas de Evaluación e Incentivo al Desempeño en Chile. Universitas Psychologica, 12(1), 173-184.
- Montecinos, C., Barrios, C., & Tapia, M. F. (2011). Relación entre estilos de supervisión durante la práctica profesional y las creencias de autoeficacia de los estudiantes de pedagogía en educación general básica. Perspectiva Educacional, 50(2), 96-122. (http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/42/22)
- Montecinos, C., Walker, H., Rittershaussen, S., Nuñez, C., Contreras, I., & Solís, M. C. (2011). Defining content for field-based coursework: Contrasting the perspectives of secondary preservice teachers and their teacher preparation curricula. Teaching and Teacher Education, 27(2), 278-288.
- Solís, M.C., Núñez, C., Contreras, I., Rittershaussen, S., Montecinos, C., & Walker, H. (2011). Condiciones de la formación práctica de los futuros profesores. Estudios Pedagógicos, 37(1), 127-147.
- Montecinos, C., Sisto, V., & Ahumada, L. (2010). The construction of parents and teachers as agents for the improvement of municipal schools in Chile. Comparative Education, 46(4), 487-508.
- Montecinos, C., Rittershaussen, S., Solís, M. C., Contreras, I., & Contreras, C. (2010). Standards-based performance assessment for the evaluation of student teachers: a consequential validity study. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 38(4), 285- 300.
- Contreras, I., Rittershaussen, S., Montecinos, C., Solís, M.C., Núñez, C., & Walker, H. (2010). Los centros educativos como espacios para aprender a enseñar: Visiones desde los programas de formación de profesores de educación media. Estudios Pedagógicos, XXXVI(1), 85-105.
- Correa, R., Pino, M., & Montecinos, C. (2009). Fundamentación de sentencias judiciales y atribución de calidad epistémica a las declaraciones de testigos en material procesal penal. Revista de Derecho de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, XXXIII, 303-344.
- Contreras, I., Ritterhaussen, S., Montecinos, C., Solís, M. C., Nuñez, C., & Walker, H. (2009). Instrumentos para caracterizar la formación práctica en cuanto a las oportunidades para aprender a enseñar. Boletín De Investigación 24(1 y 2), 109-153.
- Montecinos, C. (2009). Reforming educational reform: Teachers' union leading teacher research in Chile. Educational Action Research, 17(1), 133 – 142.
- Ahumada, L., Montecinos, C., & Sisto, V. (2008). Desarrollo y validación de una escala para evaluar el funcionamiento del equipo directivo de los centros educativos. Revista Interamericana de Psicología, 42(2), 228-235.
- Montecinos, C., Leiva, P., Solís, C., Rittershuassen, S., & Contreras, I. (2007). Evidencias de la confiabilidad del instrumento MDD: Grado de concordancia entre las evaluaciones de jueces. Boletín de Investigación Educacional, 22(1), 75-96.
- Vásquez, N., & Montecinos C. (2007). Debate sobre las competencias específicas en la formación de profesores de historia y ciencias sociales. IBER. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 51, 18-28.
- Rios, F., Montecinos, C., & Van Olphen, M. (2007). Lessons learned from self-study in international teacher education: Visiones, preguntas y desafíos. Teacher Education Quarterly, 34(1), 57-74.
- Montecinos, C., Arellano, M., & Gómez, H. (2005). Implementación del proyecto MECIBA: un modelo de desarrollo profesional docente entre pares. Revista Enseñanza de las Ciencias: Revista de investigación y experiencias didácticas, Número Extra VII, pp. 1-6.
- Montecinos, C., Solís, C. Contreras, I., & Rittershuassen, S. (2005). Evaluación de la práctica profesional en las carreras de pedagogía en educación básica y media a través del instrumento Muestras de Desempeño Docente. Boletín de Investigación Educacional, 20(2), 189-210.
- Montecinos, C. (2004). Analizando la política de educación intercultural bilingüe en Chile desde la educación multicultural y reconstructivista. Cuadernos Interculturales 2(3), 25-32.
- Montecinos, C., & Nielsen, L. (2004). Male elementary preservice teachers' gendering of teaching. Multicultural Perspectives, 6(2), 3–9.
- Montecinos, C. (2004). Paradoxes in multicultural teacher education research: Students of color positioned as objects while ignored as subjects. International Journal of Qualitative Studies in Education, 17(2), 167-181.
- Montecinos, C., Rittershuassen, S., Solís, M. C. Contreras, I., & Iglesias, J. (2003). Formación de profesores basada en estándares: Una propuesta para su evaluación. Pensamiento Educativo, 33, 230-251.
- Montecinos, C. (2003). Desarrollo profesional docente y aprendizaje colectivo. Psicoperspectivas, 2, 105-28.
- Montecinos, C., Cnudde, V., Ow, M., Suzuki, E., & Riveros, M. (2002). Relearning the meaning and practice of student teaching supervision through collaborative self-study, Teaching and Teacher Education, 18(7), 781-793.
- Montecinos, C., Solís, M.C., & Gabriele, A. (2001). Aprendiendo a enseñar a través de la investigación acción. PAIDEIA, Revista de Educación, Universidad de Concepción, 30-31, 37-50.
- Gabriele, A., & Montecinos, C. (2001). Collaborating with skilled peers: The influence of achievement goals and perceptions of partner's competency on the participation and learning of low achieving students. The Journal of Experimental Education, 69, 152-178.
- Montecinos, C., Suzuki, E., & Solís, C. (1999). Estudio comparativo de las creencias sobre el trabajo docente de supervisores universitarios y profesores colaboradores. Boletín de Investigación Educacional, 14, 530-543.
- Rios, F., & Montecinos, C. (1999). Advocating social justice and cultural affirmation: Ethnically diverse preservice teachers'perspectives on multicultural education. Equity and Excellence in Education, 32, 66-76.
- Montecinos, C., & Rios, F. (1999). Assessing preservice teachers' zones of concern and comfort with multicultural education. Teacher Education Quarterly, 26, 7-24.
- Leal, F., & Montecinos, C. (1998). Juicio reflexivo y educación superior: Estudio exploratorio en estudiantes de psicología. Revista Chilena de Psicología, Vol. XIX(1), 83-93.
- Treiber, K. M., & Montecinos, C. (1998). Evaluación auténtica. PAIDEIA, Revista de Educación, Universidad de Concepción, 25, 79 91.
- Oliveira, W., & Montecinos, C. (1998). Social pedagogy: Presence, commitment, identification, and availability. Teaching Education 9(2) (http://www.teachingeducation.com/vol9 2/oliveira.htm)
- Oliveira, W., & Montecinos, C. (1997). Education in the open environment: Conceptualization and practice. Humanics: The Journal of Leadership for Youth and Human Service, 3-6.
- Vincent, C. J., Montecinos, C., & Boody, R. M. (1997). Using the beginning teacher professional portfolio in the employment process. Journal of Employment in Education, 1, 33-43.
- Montecinos, C., & Nielsen, L. (1997). Gender and cohort differences in university students' decisions to become elementary teacher education majors. Journal of Teacher Education, 48, 47-5.
- Nielsen, L., & Montecinos, C. (1995). Patterns of professional development among seven master elementary teachers. Journal of Staff Development, 16, 40-43.
- Montecinos, C. (1995). Remembering high school: Students of color make the case for an education that is multicultural. The High School Journal, 78, 124-132.
- Montecinos, C. (1994). Teachers of color and multiculturalism. Equity & Excellence in Education, 27, 34-42.
- Montecinos, C., & Leitner, D. W. (1988). Aspects of the college selection process of Hispanic-American students. College Student Journal, 22, 408 - 415.
- Jackson, E. W. , McGlinn, S. M., Montecinos, C., Smith, J. S., McKinley, J. M., & Bardo, H. R. (1988). Follow-up study of an enrichment program for students preparing for health professional school 1972-1986. Journal of Medical Education, 63, 477- 476.
- Montecinos, C., & Pohlman, J. T. (1987). Academic criteria as predictors of minority students' acceptance to medical school. Journal of Medical Education, 62, 678-80 (reprinted in the Advisor).