Académico EIC presenta investigación sobre BIM

En la International Conference on Technological Innovation in Building, organizada en España.

El académico de la Escuela de Ingeniería Civil PUCV, Felipe Muñoz La Rivera, presentó la investigación titulada “BIMTABLE: workstation for BIM deployment on the construction site” en la International Conference on Technological Innovation in Building, organizada por la Universidad Politécnica de Madrid (UPM).

Al respecto de este documento, indicó que "BIM debe abarcar todo el ciclo de vida de los proyectos. Los beneficios de los modelos nD, la colaboración e integración no pueden quedarse solo en la etapa de diseño, sino que deben utilizarse y explotarse en la etapa de construcción y operación de los edificios e infraestructuras".

El resumen de la investigación es el siguiente.

Construction 4.0 is pushing the digitization of the construction industry. Lean Construction practices as methods to integrate people, processes, and technologies, together the Building Information Modeling (BIM) are helping to improve project efficiencies. The benefits of BIM are well recognized. Its use has become widespread for the design stage but not yet for the construction stage. To encourage its deployment, the so-called BIM workstations have emerged. These technological platforms integrate hardware, software, and services to digitize and digitalize the construction site, by encouraging collaborative work based on digital tools. This article shows the benefits of a BIM workstation developed by CIMNE, PMS and COMSA, the BIMtable. Several uses are shown, focusing on exploiting digital models, collaboration, communication, and integration of technologies and people, becoming a Hub of services and devices.

Finalmente, el investigador agregó que este proyecto "se enmarca en la línea de trabajo que busca desplegar los diferentes dispositivos asociados a la Construcción 4.0 en el sitio de construcción, integrados mediante el Building Information Modeling (BIM) y dispositivos de visualización colaborativos".