Patricio Cabello y Magdalena Claro

Investigadores Kids Online Chile en Foro CILAC en Uruguay

El 8 de septiembre de 2016, Patricio Cabello y Magdalena Claro –ambos del equipo Kids Online Chile- presentaron en la sesión “Countries’ Experience on Measuring ICT in Education and ICT Skills” del Foro CILAC en Uruguay. Dicha sesión formaba parte de la sección Ciencias para la Agenda 2030, y estaba a cargo de Regional Center for Studies on the Development of the Information Society – Cetic.br.

La sesión fue moderada por Fabio Senne, Coordinador de Proyectos TIC, Centro Regional de Estudios para el Desarrollo de la Sociedad de la Información (Cetic.br), y además de Patricio Cabello y Magdalena Claro del equipo Kids Online Chile estaban entre los panelistas: Guilherme Canela, Consejero de comunicación e información de la Unesco para el Mercosur, UNESCO; Daniela Costa, Coordinadora el desarrollo de la encuesta TIC en Educación y de estudios cualitativos sobre el uso y apropiación de las TIC por niños y jóvenes, Centro Regional de Estudios para el Desarrollo de la Sociedad de la Información (Cetic.br); Matías Dodel, Docente e investigador, Universidad Católica del Uruguay (Uruguay); Gonzalo Donoso, Jefe Área de Innovaciones Educativas, Enlaces, Centro de Educación y Tecnología Ministerio de Educación de Chile; y Cecilia Hughes, Jefe de Evaluación y Monitoreo, Plan Ceibal.

A pesar del creciente debate sobre la necesidad de las TICs en las estadísticas de educación para la formulación de políticas, hay una falta de indicadores de TICs sistemáticos y fiables que pueden utilizarse para medir la adopción de tecnologías como herramienta pedagógica y el desarrollo de competencias en TIC. En este sentido la sesión se centró en discutir y analizar los marcos metodológicos para la medición de las TICs en las iniciativas de educación en los países latinoamericanos, así como marcos metodológicos para medir las competencias TIC.

Al mismo tiempo los panelistas destacaron la importancia y trabajaron en la elaboración de indicadores comparables sobre las habilidades y los modelos de uso de TIC. Finalmente discutieron y analizaron los retos y oportunidades para la comprensión de las habilidades TIC necesarias en el contexto del desarrollo de las sociedades del conocimiento y de la información.

Resumen de la sesión "Countries' Experience on Measuring ICT in Education and ICT Skills"
Education plays a central role in 2030 Agenda for Sustainable Development put forth by the United Nations (UN), since it is both a fundamental right and the foundation for countries to progress. It is an indispensable means for individuals to develop their abilities and maximize their possibilities to learn, produce and create. The objective 4 (SDG 4) of the agenda refers to quality education, which should ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all – challenges that, undoubtedly, could be overcome by the adoption of ICT for the provision of access to information and as an educational tool (CETIC.br, 2016)

The design of effective measures and policies aimed at fostering the integration of ICT in education requires a thorough evaluation of educational contexts and should rely of reliable statistical data. Policymakers should ideally rely on high-quality data to underpin evidence-based policy decisions. Thus, measurement can be considered a critical activity, not only for generating relevant information for ICT policies, but also for designing effective ICT in education strategies.
The objective of this panel is to discuss the production of data for measuring the implications of ICTs in the education context and in the development of ICT skills by exploring countries experience in this field. The session will also present the project DiSTO: from digital skills to tangible outcomes aimed at measuring digital skills, digital engagement and outcomes of Internet use and discuss the concepts involving a set of dimensions about Internet and digital technologies: access is related to quality, ubiquity and mobility; skills are considered in terms of technical, social, critical and creative elements and engagement represents the uses that people do of the technology through content created by and for them (Helsper, 2012 apud Helsper, Deursen and Eynon, 2015). This project has been conducted in eight European countries (France, Germany, Hungary, Italy, Poland, Spain, Sweden and the UK) and now there are discussions to apply the project in other countries like Uruguay and South Africa. The project is already running in Chile.